O2 4x4 - wibracje i hałas / tłumik drgań skrętnych
Witajcie.
Problem rozwiązany, ale piszę o nim - może ktoś skorzysta.
Miałem przez chwilę problem ze swoim szkodnikiem. Wpadał w mocne wibracje podczas przyspieszania, konkretnie w przedziale 2200 - 2600 obrotów, na 4, 5 i 6 biegu. Na 4 było to jeszcze słabo odczuwalne i słyszalne, ale na 5 i 6 biegu było wrażenie, że buda się rozsypie. Hałas był podobny do tego, jaki jest podczas jazdy po drobnej, granitowej kostce. Wibracje trzęsły całym autem, ale nie były odczuwalne na kierownicy, drążku biegów, i pedałach. Szukałem informacji tutaj na forum i zastanawiałem się co może być: dwumasa, przeguby, poduszki, wyważenie kół. Mój stały mechanik stwierdził, że to coś z tylnym napędem. Pojechałem do innego - diagnoza: dwumasa, ewentualnie poduszki pod silnikiem lub skrzynią. Wróciłem do mojego mechanika i zostawiłem auto. Za pół godziny potwierdzenie diagnozy o tylnym napędzie - uszkodzony łącznik elastyczny wału (czy coś takiego) - stalowo - gumowe koło. Okazało się, że gumy popękały i wewnętrzna część koła nie dość, że przesunęła się względem obudowy, to jeszcze z jednej strony wyszła poza jej obrys. Załączam zdjęcia jak to wyglądało.
Po wymianie tego koła (nowe wyszło 700zł), wszystkie objawy zniknęły, ponadto, w środku zrobiło się ciszej. Przestrzegam więc przed nadmierną wiarę w wymianę dwumasy, zwłaszcza, kiedy nie ma większości objawów jej zużycia.
Piter tarasik.eu - tarasy i balkony z drewna i kompozytu
KM i Nm dołożył gregor10
Re: O2 4x4 - wibracje i hałas podczas przyspieszania
Zamieszczone przez spc
Okazało się, że gumy popękały i wewnętrzna część koła nie dość, że przesunęła się względem obudowy, to jeszcze z jednej strony wyszła poza jej obrys. Załączam zdjęcia jak to wyglądało
z tego co widzę na zdjęciach (a miałem dosłownie przed chwilą w rękach swój tłumik drgan, który osobiście zdemontowałem, rozruszałem i zakonserwowałem i zamontowałem) to Twój był jeszcze do uratowania :roll:
wcale nie miałeś popękanych gum (choć to może tak w pierwszym momencie wyglądać, gumy tam łączą na stałe pierścienie tylko w 3 miejscach i to tak po 1 cm szerokości - reszta obwodu to właśnie taka jakby "poszarpana" guma - ale tak to ma być!)
a to, że wewnętrzna płaszczyzna tłumika wysunęła Ci się na zewnątrz - to tylko dowodzi jej "zatarcia" na tych plastikowych ślizgach względem zewnętrznej obudowy :|
sytuacja była do uratowania najpewniej - ale jak rozumiem mechanik zaordynował "wymianę" (tak między nami to niewielu mechaników ogarnia ideę działania tego tłumika)
jakby ktoś był zainteresowany rozwinięciem tematu to proponuję zajrzeć tu:
Re: O2 4x4 - wibracje i hałas podczas przyspieszania
Zamieszczone przez mattyah4x4
mechanik zaordynował "wymianę" (tak między nami to niewielu mechaników ogarnia ideę działania tego tłumika)
Ja też nie ogarniam Wymiana raczej była konieczna, bo jak chwilę pomajstrowałem przy tym tłumiku, to środek jeszcze wylazł i trzymał się tylko na kawałku gumy z jednej strony.
W każdym razie info na temat konserwacji ciekawe, przy wymianie opon wrzucę auto na podnośnik i sobie obejrzę co i jak.
Piter tarasik.eu - tarasy i balkony z drewna i kompozytu
KM i Nm dołożył gregor10
rozruszaj go... najlepiej zdemontować i robic to na stole/w imadle - ale można tez na aucie, potrzebny tylko kanał: wchodzisz pod auto z penetrującym odrdzewiaczem w spraju i młotkiem gumowym, po czym na przemian sikasz i nap.dalasz młotkiem po zewnętrznym pierścieniu, raz od przodu do tyłu, raz od tyłu do przodu :lol:
oczywiście w tzw. międzyczasie przepychasz auto, tak aby się wał obracał i można było atakować coraz to nowe partie obwodu tłumika drgań :wink:
Diesel Service Śmietana
43-210 Kobiór
ul. Kobiórska 77 tel. (32) 218 86 16
Komentarz